OM DEBUTROMANEN

STATISTERNA

FÖRSTA DELEN I EN TRILOGI

UTGIVEN 2022

Statisterna är en spänningsroman kantad av maktspel, konflikter och vänskap, där gamla synder kommer upp till ytan. Vem kan man lita på när alla har sin egen agenda?

Steffo, Noor och Marcus får glädjande besked om att bli statister under en filminspelning, men blir snart inblandade i en grov stöld som vänder deras liv upp och ner. Kriminalinspektör Sissel Åhlin utreder brottet, medan statisterna gräver sig allt djupare när de försöker undkomma rättvisan och lösa sina personliga problem. I det dolda finns också två bröder som inte skyr några medel för att leva sina liv i lyx. Frågan är om man kan lita på den som står en närmast?

RECENSIONER

"Det är omöjligt att sluta läsa. Karaktärerna fastnar hos mig och det finns så mycket mer än ett brott som ska lösas. Så skickligt flätar författaren ihop de olika historierna. Grundidén känns både unik och spännande, rentav genialisk.”

@sarasbokhyllor, bokbloggare och bokinspiratör på Instagram

"En riktig bladvändare, en bok du absolut inte bör missa.”

@systrarnaboktokiga, bokbloggare och bokinspiratörer på Instagram

Först av allt, karaktärerna! Helt galet bra gestaltningar av varenda en! Sättet boken är uppbyggd på får en verkligen fast från sida ett och man vill bara läsa ett kapitel till... och ett till."

@bokdaling (Lisso), bokbloggare och bokinspiratör på Instagram

OM PLATSEN

VÄSTMANLAND

Debutromanen ”Statisterna” utspelar sig i Sala och Västerås – städer som författaren har haft som hem i nästan tio år. Minnen, dofter, synintryck – allt kan plockas fram och sättas på pränt. Städerna skiljer sig åt och just därför kompletterar de varandra väl i den här spänningsromanen.

SALA är staden som byggdes upp kring silvergruvan redan på 1400-talet. Här finns låga trähus och smala gränder. Personalen i butikerna bjuder på små pratstunder och ofta träffar man på bekanta i gallerian. Det är en idyll med gemenskap och tillit. Men litar man alltid på rätt människor?

VÄSTERÅS är industristaden med ett myllrande stadsliv och gott om restauranger. Trots närheten till Stockholm finns allt man behöver i Västerås. Svartån sträcker sig som ett porlande band genom staden, kantad av åkermark och gamla trähus. Mälaren är aldrig långt borta. Men visst är det enkelt att agera i det fördolda i en stad där alla inte vet vad grannen gör?

OM PLATSEN

VÄSTMANLAND

Debutromanen ”Statisterna” utspelar sig i Sala och Västerås – städer som författaren har haft som hem i nästan tio år. Minnen, dofter, synintryck – allt kan plockas fram och sättas på pränt. Städerna skiljer sig åt och just därför kompletterar de varandra väl i den här spänningsromanen.

SALA är staden som byggdes upp kring silvergruvan redan på 1400-talet. Här finns låga trähus och smala gränder. Personalen i butikerna bjuder på små pratstunder och ofta träffar man på bekanta i gallerian. Det är en idyll med gemenskap och tillit. Men litar man alltid på rätt människor?

VÄSTERÅS är industristaden med ett myllrande stadsliv och gott om restauranger. Trots närheten till Stockholm finns allt man behöver i Västerås. Svartån sträcker sig som ett porlande band genom staden, kantad av åkermark och gamla trähus. Mälaren är aldrig långt borta. Men visst är det enkelt att agera i det fördolda i en stad där alla inte vet vad grannen gör?

"Det känns naturligt att gestalta Sala. Stadslivet och torgets kullerstenar finns där när jag blundar. Likaså Västerås, med doften från caféerna och känslan av Mälarvindarna."
Anna Samuelsson

OM TEXTEN

SKAPANDEPROCESSEN

Karaktärerna växte fram efter hand och förändrades allt eftersom arbetet fortskred. De ändrade namn och beteende, levde sina egna liv och agerade till slut själva utan min inverkan. Bokens karaktärer är färgstarka, men behövde också vara det. De har ju valts ut av en anledning.

En av statisterna – den självsäkra Steffo – var den första jag mejslade fram. Två andra huvudkaraktärer, Marcus och Noor, följde efter. Det är viktigt att karaktärerna kompletterar varandra för att skapa dynamik och givetvis också konflikter och problem. En bok utan konflikter vore inte särskilt underhållande.

Det sägs att några författare skapar karaktärer utifrån sig själva. Det är nog ofrånkomligt att någon karaktär har ett gemensamt drag med författaren, men deras egenskaper och tankar är helt sprungna ur min fantasi.

De flesta människor är ju komplexa med en mängd olika personlighetsdrag som varierar beroende på situationen. Även karaktärer bör ha ett djup. Beroende på var de är och vem de umgås med, reagerar de på olika sätt – precis som vi.

Handlingen hade jag till hälften klar för mig innan jag började skriva. Resterande delar växte fram under skrivprocessen. Jag visste att en stöld skulle ha en central roll i handlingen och jag visste hur den skulle ske. Slutet hade jag också relativt klart för mig. Mittendelen däremot, och en del vändningar, fick växa fram. Det innebar en spänning att skriva, i och med att jag från början inte kände till hela handlingen.

Hoppas du finner Statisterna lika spännande att läsa som den var att skriva!

– Anna Samuelsson

papper

OM TEXTEN

SKAPANDEPROCESSEN

Karaktärerna växte fram efter hand och förändrades allt eftersom arbetet fortskred. De ändrade namn och beteende, levde sina egna liv och agerade till slut själva utan min inverkan. Bokens karaktärer är färgstarka, men behövde också vara det. De har ju valts ut av en anledning.

En av statisterna – den självsäkra Steffo – var den första jag mejslade fram. Två andra huvudkaraktärer, Marcus och Noor, följde efter. Det är viktigt att karaktärerna kompletterar varandra för att skapa dynamik och givetvis också konflikter och problem. En bok utan konflikter vore inte särskilt underhållande.

papper

Det sägs att några författare skapar karaktärer utifrån sig själva. Det är nog ofrånkomligt att någon karaktär har ett gemensamt drag med författaren, men deras egenskaper och tankar är helt sprungna ur min fantasi.

De flesta människor är ju komplexa med en mängd olika personlighetsdrag som varierar beroende på situationen. Även karaktärer bör ha ett djup. Beroende på var de är och vem de umgås med, reagerar de på olika sätt – precis som vi.

Handlingen hade jag till hälften klar för mig innan jag började skriva. Resterande delar växte fram under skrivprocessen. Jag visste att en stöld skulle ha en central roll i handlingen och jag visste hur den skulle ske. Slutet hade jag också relativt klart för mig. Mittendelen däremot, och en del vändningar, fick växa fram. Det innebar en spänning att skriva, i och med att jag från början inte kände till hela handlingen.

Hoppas du finner Statisterna lika spännande att läsa som den var att skriva!

– Anna Samuelsson